Död åt ideal!

Jag hatar ideal av hela mitt hjärta.
Hur mycket jag än vrider och vänder på ordet ideal
så ser jag inget positivt i det. Varje gång jag hör ordet
så får jag en klump i magen. En klump som gör mig ledsen,
men mest en klump av ilska. En ilska mot ett ytligt samhälle.

Skriver man ordet "Ideal" på wikipedia så kommer det upp
cirka fem punkter, och det är just den första jag syftar på.
ideal - En idé om det perfekta tillståndet.

Hur absurt är det inte?! En idé om ett perfekt tillstånd.
Till att börja med, ordet perfekt existerar inte i min värld.
Vi lever i en värld som är så långt ifrån perfekt, vi lever i en
ofullkomlig värld, och vi människor är precis som världen ofullkomliga.
Så att någon överhuvudtaget kommit på ordet perfekt är så galet konstigt och fel enligt mig.
Fatta själv hur patetiska vi människor är. Vi strävar efter något vi aldrig kommer kunna bli.
Vi kan ägna hela liv åt att försöka bli den perfekta människan.
Den som har det perfekta utseendet, de perfekta kläderna, det perfekta livet.
Om man slår upp ordet Perfekt på wiktionary.org så får man beskrivningen
"Perfekt - Utan brist, fulländad"

Se, läs och tänk lite själva.
Perfekt + ideal+ världen+människan = En ekvation utan lösning.
En ekvation som enbart skapar smärta, och ångest i slutändan.

Det finns många ord jag hatar i världen men ordet ideal står
nog väldigt högt upp på min lista just nu.
För jag har sett allt för många människor falla från toppen
ner till botten i jakten på perfektion. En perfektion vi aldrig kommer kunna nå.
Jag skulle kunna skriva en miljon meningar och ord till om mitt hat.
Men det skulle bara bli jobbigt, och jag vet inte ens om det finns någon poäng
i det jag skrivit nu.
Som så många gånger förut ville jag nog bara få ut tankar till ord.
Sen var det nog ännu ett försök till att konstatera att vi människor är misslyckade
och världen är ännu mer misslyckad.

Kommentarer
Postat av: I'm hit,

Antar att jag ska känna mig träffad, aye?

Det är inget fel på att vilja bli perfekt,

bara man strävar efter det lagom mycket.

(
- lagom kan definieras)



älskar dig så

2008-11-08 @ 11:55:20
Postat av: tess

bra skrivet (y)

hata ideal, det förtör bara!!

2008-11-08 @ 12:43:14
Postat av: Sandra

underbart skrivet, så himla rätt!

2008-11-08 @ 16:54:54
URL: http://ordentarplats.wordpress.com/
Postat av: SANIBO

åhgud, jag håller med.

2008-11-08 @ 19:02:45
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Postat av: Emma

Mycket bra skrivet. Jag kan inte göra annat än att hålla med.

2008-11-08 @ 20:01:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0